Marketing produktowy

Mianem marketingu produktowego określa się zespół działań mających na celu rozwój produktu, między innymi w zakresie wzrostu jego sprzedaży oraz poprawy rozpoznawalności. Do kategorii tej zalicza się między innymi trade marketing, promotion marketing oraz rebranding.

Jaka jest definicja marketingu produktowego? Pojęcie to odnośnie się do działań, które mają sprawić, aby klient kojarzył daną markę i chętnie kupował jej produkty lub korzystał z oferowanych przez nią usług. Odnosi się to zarówno do komunikowania potencjalnym odbiorcom obecności firmy na rynku, jak i jej wizualnego wyróżnienia się na tle konkurencji, na przykład poprzez oryginalne, przykuwające wzrok opakowanie. Jest to o tyle istotne, że na współczesnym rynku dóbr, bez względu na branżę, panuje ogromna konkurencja. Skutkiem tego jest sytuacja, w której jedynie niewielka część produktów jest zauważana i trafia w gusta odbiorców. Największą szansę na sprzedaż na wysoką poziomie mają te przedsiębiorstwa, które wiedzą, w jaki sposób komunikować swoją obecność i potrafią sprawić, by kupujący zaczął kojarzyć nazwę i elementy graficzne charakterystyczne dla marki.

Jak skutecznie przyciągnąć zainteresowanie potencjalnych klientów? Do czynienia możemy mieć tutaj z 2 rodzajami działań — pośrednimi oraz bezpośrednimi. Pierwsza kategoria obejmuje między innymi nietypową kolorystykę czy opakowanie produktu. Jeżeli chodzi natomiast o działania bezpośrednie, są nimi te, które mają na celu przykuć uwagę potencjalnego klienta. Mogą być to na przykład kampanie promocyjne w mediach społecznościowych obejmujące prezentację zdjęć, filmów, grafik czy infografik. W ten sposób klienci otrzymują szereg informacji na temat danego produktu czy usługi i ich zalet.

Do czynienia możemy mieć tutaj także z innego rodzaju działaniami, takimi jak na przykład:

Interactive window — mianem tym określa się interaktywną witrynę prezentującą dany produkt i pozwalającą klientom na bliskie zapoznanie się z nim.
Digital signane — to innowacyjne rozwiązanie, które polega na synchronizacji wielu ekranów LED lub LCD przekazujących różnego rodzaju informacje reklamowe zsynchronizowane przy pomocy systemu pozwalającemu na pracę nad każdym z nich z osobna. Pozwala to na zindywidualizowanie prezentowanych treści.
POS (Point of Sale) — mianem tym określa się różnego rodzaju nośniki reklamy, które mają na celu wsparcie sprzedaży. Są to na przykład stojaki na ulotki, cyfrowe reklamy czy modele produktów.
Pop — up store — formy sklepowych tymczasowych, które skutecznie wspierają sprzedaż sezonową czy wyprzedaż końcówek towarów. Mają one na celu rozbudzić ciekawość klientów.
Kampanie na Facebooku — media społecznościowe są kanałem marketingu produktów, który z roku na rok stopniowo zyskuje na wartości. Umiejętnie prowadzone profile są w stanie skutecznie przyciągnąć dużą liczbę klientów. Mają one również ogromny potencjał jeżeli chodzi o kreowanie wizerunku marki.