Audyt strony internetowej

Audyty stron internetowych to niezwykle korzystne narzędzia do poznawania danych o naszej stronie. Bardzo często nawet długo prowadząc naszą witrynę, nie znamy o niej wszystkich szczegółów i informacji, a serwis skrywa przed nami swoje tajemnice. Audyty SEO powinniśmy wykonywać w kluczowych momentach dla naszej witryny, a także regularnie w celu monitorowania sytuacji. Poniżej prezentujemy wszystkie najważniejsze informacje o audytach SEO i odpowiadamy na pytania czym są, jak się je przeprowadza, jakie korzyści dają, czym są audyty automatyczne i który typ warto wybrać.

Z artykułu dowiesz się:

  • Audyty strony i sklepu internetowego wykonywane w agencjach SEO – jak przebiega taki audyt, co jest sprawdzane podczas audytu, jakie są korzyści z wykonania audytu przez profesjonalną firmę SEO
  • Audyty automatyczne strony – czy warto z nich skorzystać
  • Który audyt SEO warto wybrać? – automatyczny czy wykonany w profesjonalnej firmie zajmującej się SEO
  • Kiedy należy rozważyć wykonanie audytu SEO
  • O czym warto pamiętać kontaktując się z audytorem SEO? – jakie dane podać aby audyt strony był jak najbardziej efektywny.

Audyty w agencjach SEO

Audyt SEO w agencjach SEO to jedna z najpopularniejszych usług, jakie oferują agencje tego typu. Jest to sprawdzenie naszej witryny i prześwietlenie jej pod kątem pozycjonowania oraz dostosowania do wyszukiwarki Google. Pracownicy agencji — wykwalifikowani specjaliści sprawdzają zatem stronę pod różnymi kątami i testują elementy, które mają wpływ na pozycję witryny w wyszukiwarce. Często jest to nawet kilkaset elementów wymagających sprawdzenia. Efektem audytów SEO wykonywanych w agencjach jest stworzenie raportu oraz przekazanie go klientowi. W raporcie tym znajdują się informacje o przeprowadzonych działaniach i sprawdzonych elementach. Raport zawiera też wyszczególnione elementy mające wpływ na pozycjonowanie witryny oraz oceny każdego elementu. Oceny mogą mieć zarówno formę punktową jak i opisową. Bardzo często raporty zawierają też wskazówki i rekomendacje specjalistów odnośnie rozwoju czy naprawy serwisu.

Audyty SEO mogą być przeprowadzane zarówno kompleksowo i sprawdzać cały serwis pod wszystkimi możliwymi kątami pozycjonowania lub mogą dotyczyć jedynie danej części serwisu np. kwestii technicznych czy contentowych.

Sam audyt posiada bardzo wiele plusów i warto go wykonywać, jak tylko jest to możliwe. Zlecenie audytu polega jedynie na przekazaniu informacji o witrynie oraz ew. dostępu do strony jeśli jest to wymagane. W niektórych przypadkach audyt wykonywany jest zdalnie i zewnętrznie, a w niektórych konieczny jest dostęp do strony www. Audytowi w agencji SEO poddać możemy każdy typ witryny niezależnie od tego, w jakiej technologii został wykonany lub jak duży jest czy w jakiej branży funkcjonuje serwis. Audyty SEO nie są inwazyjnym sposobem diagnozowania witryny, a jedynie sprawdzają jego elementy — bez wpływania na ich strukturę.

Audyt SEO to zatem usługa mająca na celu stworzenie dokumentu zawierającego szereg uwag, porad i zaleceń odnośnie badanej strony internetowej. Zebrane tam informacje są wykorzystywane między innymi przez programistów czy redaktorów do pracy nad poprawą SEO. Celem audytu jest przegląd wszystkich istotnych pod kątem SEO elementów znajdujących się na danej stronie, ocenę optymalizacji oraz dopasowania każdego z kluczowych dla SEO elementów, wskazania mocnych oraz słabych punktów optymalizacji witryny czy wykrycie problemów w dopasowaniu strony do wytycznych dla webmasterów.

Audyt SEO — jak przebiega w praktyce i co jest sprawdzane

Gdy zlecimy już audyt agencji SEO i przekażemy dostęp do witryny, specjaliści rozpoczną sprawdzanie serwisu. Działania, jakie wykonują, możemy podzielić na kilka grup elementów. Są to ogólne grupy czynności diagnozujące dany segment witryny. Są one przeprowadzane przy pomocy autorskich narzędzi danej agencji SEO, narzędzi płatnych do których przeważnie zwykli właściciele witryn nie mają dostępu czy narzędzi i statystyk ogólnodostępnych np. Google Analytics.

Pierwszą grupą elementów wpływających na pozycję witryny w Google, które są sprawdzane, są wszystkie kwestie techniczne. Z pewnością będzie to konfiguracja serwera, poprawność katalogu plików, struktura podstron i poprawność adresów URL, certyfikacja, bazy danych, kody i skrypty czy szkielet strony. Wszystkie te czynniki wpływają w dużym stopniu na pozycję witryny w Google i jej ocenę przez wyszukiwarkę.

Drugim elementem, który poddawany jest szczegółowej ocenie, jest dobór fraz i słów kluczowych. Specjaliści sprawdzają, czy słowa kluczowe zostały dobrze dobrane do naszej witryny oraz czy przynoszą zamierzony rezultat. Sprawdzane jest także ich natężenie, sposób dozowania czy jakość i ilość na witrynie. Jest to jeden z najważniejszych elementów witryny, gdyż to właśnie od niego zależy, jak widzi naszą stronę wyszukiwarka Google. Strona sprawdzana jest też pod kątem opisów i elementów, które informują Google o tym, o czym jest nasza witryna. Jest to sprawdzenie metadanych, opisów i tyłów podstron, znaczników i opisów multimediów czy tych elementów, które w jakikolwiek sposób informują o tematyce strony.

Kolejnym ważnym elementem, który jest sprawdzany podczas audytu jest content na stronie. Obecnie Google kładzie coraz większy nacisk na treści publikowane na stronach i to, aby były jakościowe oraz poprawne i dobrze zoptymalizowane. Specjaliści sprawdzą zatem, czy strona www posiada odpowiednią ilość contentu, jaki rodzaj treści warto publikować i jakiej długości powinien on być, aby wyprzedzić konkurencyjne serwisy. Istotnym elementem sprawdzanym podczas audytu jest także dostosowanie strony pod kątem UX User Experience. Audyty SEO mają na celu określenie czy strona jest także dobrze dostosowana do użytkowników, którzy mają się na niej czuć komfortowo. To ważny czynnik, który wpływa np. na długość pozostawania użytkowników na stronie czy ilość powrotów.

Audyty SEO dostarczają też odpowiedzi na tematy związane z popełnionymi błędami, które trzeba wyeliminować oraz potencjału rozwojowego witryny. Strona internetowa wykorzystująca swój potencjał będzie dużo bardziej efektywna i skuteczna niż nawet lepiej dopracowany serwis, który z jakichś przyczyn nie wykorzystuje swoich możliwości np. pozyskiwania uchu organicznego czy możliwości zarobkowych.

Dlaczego zatem ogólnie warto zdecydować się na przeprowadzenie audytu SEO? Poprawnie zoptymalizowana strona www jest przyjazna zarówno dla użytkowników, jak i robotów indeksujących, co w pozytywny sposób przekłada się na liczbę odwiedzin oraz pozycję w wynikach wyszukiwania.

Korzyści audytu SEO wykonywanego przez agencje

Audyty SEO wykonywane przez agencje są bardzo korzystne pod wieloma względami. Z pewnością pozwalają wykrywać błędy i niedociągnięcia powstałe przy procesie pozycjonowania oraz tworzenia witryny. Bardzo często powstają one na skutek niedopatrzenia czy braku kompetencji osób pozycjonujących. Audyty SEO pozwalają również uzyskiwać bardzo szeroką i kompleksową wiedzę o naszej witrynie, dzięki której możemy lepiej ją prowadzić i rozwijać a w konsekwencji pozyskiwać więcej ruchu organicznego. Lepiej rozwijając witrynę, będziemy mogli też zarabiać więcej pieniędzy i rozwijać naszą markę dużo szybciej.

Audyty SEO wykonywane przez agencje SEO mają też sporo plusów właśnie ze względu na wykonywanie ich przez specjalistów. Z pewnością audyty agencyjne są dużo dokładniejsze i bardziej kompleksowe. Audytorzy sprawdzają witrynę pod kątem jej specyfiki, a nie ogólnych standardów czy ram. Oznacza to, że strona zostanie sprawdzona kompleksowo, a my poznamy odpowiedzi na wszystkie pytania związane z naszą stroną — nawet jeśli są one nietypowe. Audyty wykonywane przez agencje mogą być również elastycznie dostosowywane do naszych potrzeb, a dzięki temu wykorzystujemy efektywniej nasz budżet — przeznaczając go jedynie na przynoszące nam zyski czynności.

Bardzo dużą korzyścią wykonywania audytów przez żywe osoby jest fakt interpretowania wyników. Specjaliści posiadający wiedzę i doświadczenie bardzo dobrze znając specyfikę portalu, mogą jasno określać czy dany element jest poprawny lub czy wymaga wymiany — czego nie robią roboty trzymające się jedynie wyznaczników liczbowych, które często są mylne w kontekście naszej strony. Specjaliści zajmujący się naszą witryną przygotują również wskazówki i rekomendacje oraz podpowiedzą nam odnośnie rozwoju witryny internetowej.

Audyty automatyczne

Audyty automatyczne to alternatywny sposób sprawdzania naszej strony internetowej, któremu również warto się przyjrzeć. Audyty te polegają na automatycznym sprawdzaniu naszej witryny internetowej w specjalnym serwisie. Są to serwisy uruchamiane przez specjalistów z zakresu SEO czy duże marki branżowe. Audyty automatyczne są darmowe i dostępne na wielu serwisach tego typu. Możemy wykonywać je anonimowo i niezależnie a dostęp do audytowanej strony nie jest po prostu potrzebny. Audyt takie pozwalają sprawdzić witrynę pod kątem kilkudziesięciu — kilkuset parametrów wpływających na pozycjonowanie. Audyty automatyczne są wykonywane przez roboty i specjalne skrypty na podstawie dostępnych publicznie informacji. Efektem audytu automatycznego jest wygenerowaniu raportu ze wszystkimi elementami, które posiadają oceny.

Jak przebiega w praktyce audyt automatyczny

Proces wykonania audytu SEO automatycznego jest bardzo prosty. Po wybraniu danego serwisu należy jedynie wkleić adres strony, którą chcemy sprawdzić do paska i poczekać kilka minut na wygenerowanie raportu. W tym czasie roboty sprawdzają wszystkie informacje o naszej stronie www oraz utworzą raport. W ten sposób możemy audytować witrynę wiele razy. Po sprawdzeniu witryny przez roboty otrzymany najczęściej graficzny raport, w którym będą wyszczególnione wszystkie sprawdzone elementy oraz oceny.

Korzyści

Audyty automatyczne mają również kilka korzyści. Pierwszą z nich jest brak opłat, gdyż są darmowe. Dzięki temu za sprawdzenie witryny nie zapłacimy zupełnie nic. Pozwalają sprawdzić też serwis w bardzo krótkim czasie — kilku minut, co może być bardzo przydatne, gdy chcemy sprawdzić jedynie proste statystyki witryny np. opis widoczny w przeglądarce. Audyty automatyczne możemy wykonywać również bez dostępu do audytowanej witryny, co może pomóc poznać nam statystyki konkurencyjny witryn, z którymi rywalizujemy w danej kategorii.

Który audyt SEO warto wybrać?

Jeśli znamy już wszystkie informacje o audytach SEO wykonywanych przez agencje oraz o tych darmowych, warto odpowiedzieć na pytanie kiedy warto wybierać dany typ audytu.

Audyty wykreowane przez agencje SEO zawsze są lepszym rozwiązaniem. Warto wybierać je kiedy sprawdzamy stan witryny tuż po jej zakupie, zbudowaniu lub przejęciu, czyli na początku procesu pozycjonowania. Dzięki temu dokładnie poznamy stan serwisu i będziemy mogli podjąć dobre kierunki działania. Ten typ audytu warto też stosować do sprawdzania agencji SEO i pozycjonowania. Dostarcza on nam informacji czy dana agencja wywiązała się ze swojego zadania oraz czy wykonuje zaplanowane prace przy stronie rzetelnie. Audyty SEO agencyjne możemy wykonywać też co roku lub co pół roku w celu regularnego diagnozowania serwisu. Są one też ważne jeśli prowadzimy witrynę biznesową, która generuje dla nas zyski.

Audyty automatyczne darmowe, choć są mniej dokładne, również warto wykorzystywać w kilku sytuacjach. Z pewnością warto stosować je jako uzupełnienie głównego sposobu audytowania witryn — przez agencję SEO. Ich częste wykonywanie może na bieżąco dostarczać nam wielu przydatnych informacji, śledząc postępy witryny. W ten sposób możemy wypływać również na błędy po aktualizacjach witryny czy tworzyć długą historię witryny, która będzie przydatna przy poważniejszych pracach SEO.

Kiedy należy rozważyć wykonanie audytu SEO

Przeprowadzić warto go między innymi wówczas, gdy planujemy stworzyć nową stronę internetową. Dzięki temu skutecznie zapobiec będzie można wielu błędom i skorzystać z dostępnych szans. Tego typu audyt często bazuje na materiałach, które nie są możliwe do sprawdzenia przez dostępne narzędzia. Co za tym idzie — wiele elementów należy samodzielnie zweryfikować. Wykonanie audytu SEO należy wziąć pod uwagę także po stworzeniu strony internetowej. W znaczącej części przypadków sprowadza się on do zgłoszenia podstawowych problemów, na przykład z meta znacznikami czy nasyceniem słów kluczowych. Wiele firm decyduje się na skorzystanie z usługi, jaką jest audyt SEO przed wprowadzeniem kluczowych zmian, takich jak na przykład zmiana wyglądu witryny czy jej struktury lub połączenie kilku różnych serwisów w jeden. Do czynienia mamy wówczas nie z kompleksową oceną całej strony, lecz jej wybranego fragmentu.

Na audyt SEO zdecydować można się także wówczas, gdy dana strona zostanie ukarana przez wyszukiwarkę — czy to za znajdujące się na niej treści czy za linki przychodzące. Działania obejmować mogą tutaj między innymi analizę umieszczonych na stronie materiałów i sporządzenie zaleceń odnośnie ich poprawy czy stworzenie narzędzia do zrzekania się linków. Z usługi, jaką jest audyt SEO, warto skorzystać również w sytuacji, w której do czynienia mamy ze zmianą firmy odpowiedzialnej za pozycjonowanie strony internetowej . W tej sytuacji opiera się on głównie o analizę konkurencji i widoczności strony w wynikach wyszukiwania.

O czym warto pamiętać kontaktując się z audytorem SEO?

Podać powinien on nie tylko listę badanych obszarów, lecz również wskazać, jakiego rodzaju błędy będzie można w ten sposób naprawić. Niezbędne jest także doprecyzowanie, czy audyt zawierać będzie wskazówki odnośnie działań, które należy przeprowadzić. Kolejna ważna kwestia to ustalenie, czy po przeprowadzeniu audytu i oddaniu raportu, liczyć będzie można na konsultacje ze strony usługodawcy.