Marketing muzyczny
Mianem marketingu muzycznego określa się tworzenie platformy komunikacyjnej łączącej różnego rodzaju działania marketingowe, co ma na celu ułatwić dotarcie do wybranych grup docelowych.
Planując strategię marketingową na rynku muzycznym, pod uwagę należy wziąć kilka kluczowych kwestii. Jako że jest to zagadnienie niezwykle złożone, prowadzone działania powinny być dobrze przemyślane. Pierwsza bardzo ważna kwestia to określenie targetu, czyli tego, kim są fani danego artysty — w jakim są wieku czy skąd pochodzą. Taka wiedza znacząco ułatwi wybór odpowiedniej strategii. Będąc w kontakcie z fanami, artysta może ich lepiej poznać i dowiedzieć się, jakie poglądy wyznają. Dzięki temu będzie w stanie mówić tym samym językiem i odnosić się do istotnych dla nich wartości. Marketing muzyczny nie może się obyć bez działań prowadzonych w mediach społecznościowych. Ustalając przebieg działań promocyjnych, szczególną uwagę zwrócić powinno się zarówno na płatne reklam, jak i hashtagi czy grupy tematyczne na Facebooku. Warto zdawać sobie sprawę z tego, że fani skupiają się zarówno na muzyce swojego ulubionego artysty, jak i na innych aspektach, które niekoniecznie są związane z jego twórczością.
Warto wspomnieć tutaj również o innej dziedzinie marketingu w bezpośredni sposób związaną z muzyką, jaką jest audio marketing (inaczej marketing dźwięku). Mianem tym określa się wykorzystywanie dźwięków w celu wpływania na zachowanie klientów, ich stosunek do danej marki oraz nastrój podczas kontaktu z jej komunikatami. Audio marketing odnosi się również do wykorzystywania dźwięków — muzyki czy audycji, w celu stworzenia specyficznej atmosfery.
Marketing dźwięku to jedno z narzędzi, z pomocą którego możliwe staje się kształtowanie atmosfery podczas robienia zakupów. Wynika to z tego, że każdy człowiek jest istotą posługującą się system komunikacji opartym na mowie. Co za tym idzie — jesteśmy przyzwyczajeni do odbierania dźwięków z otoczenia. Pozwalają one zarówno komunikować się z innymi ludźmi, jak i być uważnym na grożące niebezpieczeństwo oraz orientować się w przestrzeni. Audio marketing, na przykład pod postacią muzyki w tle czy podkładu muzycznego do reklamy, jest w stanie wykreować konkretną atmosferę lub odczucia, jakie według producenta powinien mieć odbiorca w zetknięciu z produkt.
Samopoczucie podczas zakupów ma bardzo duży wpływ na to, czy w przyszłości dana osoba będzie miała ochotę wrócić do danego miejsca. Stanowi to potwierdzenie w wynikach badań przeprowadzonych przez TNS OBOP. Według nich, 72% konsumentów jest w stanie wydać więcej, jeżeli w sklepie, w którym się znajdują gra muzyka.
Do głównych zalet audio marketingu zaliczyć można: kreowanie odpowiedniej atmosfery i doświadczenia zakupowego, wpływ na odczucia klientów w czasie zakupów, możliwość wywołania konkretnych emocji, kreowanie wizerunku marki, stymulowanie aktywności klientów oraz wzrost sprzedaży.