Marketing szeptany

Mianem marketingu szeptanego określa się formę marketingu, która ma na celu wywołać dyskusję wokół danego produktu czy usługi wśród potencjalnych klientów. Jakie są jego główne zalety i rodzaje?

Do głównych atutów marketingu szeptanego zaliczyć można: wzrost wiarygodności wśród klientów, niskie koszty przy dużych zasięgach, stopniowe budowanie pozytywnego wizerunku marki, możliwość poznania rynku, długofalowe efekty oraz wspieranie pozycjonowania strony internetowej.

Etapami działania w kampaniach marketingu szeptanego są:

  • Stworzenie bazy medialnej zawierającej strony oraz fora internetowe związane z tematyką promowanego produktu.
  • Przygotowanie działań — zaplanowanie kampanii marketingowej oraz treści i przygotowanie harmonogramu umieszczania wpisach na poszczególnych witrynach.
  • Przygotowanie zespołu.
  • Przeprowadzenie kampanii.

O czym warto pamiętać planując działania z zakresu marketingu szeptanego?

  • Autor wpisów posiadać powinien konto z historią na danym forum czy blogu. W przeciwnym wypadku, już pierwszy wpis z reklamą może zostać uznany przez użytkowników za podejrzany.
  • Poszczególne posty powinny być związane z tematyką promowanego produktu czy usługi.
  • Osoba prowadząca kampanię powinna czynnie uczestniczyć w życiu forum. Musi ona również znać panujące tam zasady oraz regulamin.
  • Zakazane jest kopiowanie tematów oraz sztuczne odświeżanie wątków.

Do czynienia możemy mieć z następującymi rodzajami marketingu szeptanego:

  • Marketing wirusowy — skupia się on na tworzeniu atrakcyjnych przekazów budujących pozytywne skojarzenia z marką, które w krótkim czasie rozprzestrzeniają się w Internecie. Przykładem mogą być memy przesyłane sobie wzajemnie przez internautów.
  • Evangelist marketing — ma on za zadanie zbudować u klienta silną identyfikację z promowanym produktem. Sprawia to, że poleca go on innym osobom ze swojego otoczenia.
  • Casual marketing — mianem tym określa się działania wspierające marketing szeptanych. Składają się one z wielu czynników zmiennych uzależnionych od cech grupy docelowej, charakteru firmy oraz rodzaju oferowanego produktu czy usługi.
  • Cause marketing — działana tego typu skupiają się na wspieraniu grup czy akcji społecznych w celu budowy pozytywnego wizerunku marki.
  • Community marketing — polega on na promowaniu produktów i usług firmy, wywołując dyskusję na ich temat. Wyróżnia się 2 rodzaje community marketingu — organic oraz sponsored. Pierwszy z nich opiera się o tworzenie przez użytkowników przestrzeni do dyskusji, takich jak chociażby fora internetowe, gdzie marka jedynie się udziela. Jeżeli chodzi natomiast o sponsored community marketing, polega on na tworzeniu takiego miejsca przez samą markę.
  • Trendsetting — jest to promowanie produktu przez tworzenie trendów i przedstawianie go jako coś, co potencjalny klient chciałby mieć.
  • Product seeding — opiera się on o udostępnianie influencerom produktów, na przykład w formie próbek.
  • Brand blogging — rozwiązanie to ma na celu wykorzystywanie blogów w celu promocji produktu.