Marketing Automation
Marketing Automation, inaczej automatyzacja marketingu, jest rozwiązaniem umożliwiającym zbieranie danych behawioralnych oraz transakcyjnych odnośnie klientów. Pozyskane tak informacje wykorzystuje się do prowadzenia ściśle specjalizowanych kampanii marketingowych w wybranych kanałach. Zaawansowane oprogramowanie jest w stanie wykorzystać możliwości Machine Learningu oraz AI do jeszcze lepszego dopasowania komunikatów do poszczególnych odbiorców.
Jak w praktyce wygląda Marketing Automation? Dedykowana platforma identyfikuje użytkowników na stronie internetowej i monitoruje ich zachowania przy pomocy plików cookies. Na bazie uzyskanych danych jest ona w stanie spersonalizować komunikację, na przykład szeregując klientów pod kątem ich zainteresowań.
Marketing Automation pozwala nie tylko na lepsze zarządzanie kontaktami. Jest on również w stanie zwiększyć skuteczność marketingu w obszarach, takich jak chociażby e — mail marketing. W jego ramach wysyłane są informacje dopasowane do potrzeb danego użytkownika. Jeśli chodzi o treści na stronie www, korzystając z Marketing Automation każda osoba zobaczy nieco inne treści, które będą ściśle dostosowane do jej historii zakupowej. Brak tutaj losowych, przypadkowych ofert. Tak samo sytuacja wygląda w przypadku formularzy kontaktowych oraz landing pages. Marketing Automation znajduje także zastosowanie w reklamach w sieciach RTB (Real Time Bidding). Pozwala on na personalizację retargetingu i dotarcie do osób, które odwiedziły w przeszłości stronę internetową, lecz nie reagują na komunikaty, takie jak e-maile. Jak wykorzystać Marketing Automation w Social Mediach? Monitorując interakcje z marką w mediach społecznościowych, znacznie łatwiejsze staje się personalizowanie ofert. Zdecydować można się również na integrację z Facebook Custom Audiences, który umożliwia precyzyjne targetowanie reklam. Marketing Automation znajduje także zastosowanie w przypadku analizy skuteczności działań. System ten umożliwia szczegółowe badanie efektów każdego z wdrożonych rozwiązań, efektów kampanii oraz reguł automatyzacji.
Jakie są główne funkcjonalności omawianego systemu? Jednym z nich scoring. Mianem tym określa się punkty przydzielane użytkownikowi za określone działania, takie jak polubienie profilu marki w mediach społecznościowych (sprawdź artykuł o tym jak zarabiać na YouTube) czy dokonanie zakupu. Rozwiązanie to pozwala na wygodne mierzenie zaangażowania użytkowników i poziomu ich wiedzy. To sprawdzony sposób na łatwą identyfikację gorąców leadów, a co za tym idzie — optymalizację pracy działu sprzedaży.
Warto wspomnieć tutaj również o segmentacji, która umożliwia dzielenie klientów na poszczególne segmenty, na przykład mieszkańców danego miasta, osoby interesujące się określoną kategorią produktów czy użytkowników, którzy pobrali określony materiał. Do tego celu wykorzystywane są tagi. Funkcjonalność ta pozwala na w pełni precyzyjne zaadresowanie kampanii SMS — owej czy mailowej, wysyłając wiadomość wyłącznie do tych użytkowników, których może ona zainteresować.